אמת אינה מתארגנת לפי מה שהיית רוצה שהיא תהיה. - הטוב והרע - יהיו יפים או כעורים או נפלאים או איומים כאשר יהיו בעיניך, - אינם מעצבים אותה. היא מעצבת אותם. אבל אעפ"כ.
- הנשאף, הנחפץ, מושא ההשתוקקות, - ביסודו של דבר נושאים אפשרות לא רצויה לעיוות המציאות לעניין זה. - קיים הבלתי-מפותח, - הפרימיטיבי, אם תרצה, - מטבע הדברים; - שראייתו מוגבלת. - אבל אין הוא כמובן בעל המום היחיד. גם אין הוא בעל מום כלל. בעיתו.
- אבל מבלעדיו, גם מבלעדיו, - מתעוותים הדברים נוכח העדר-כנות.
- הכנות עניינה בהעדרו של עיוות זה. - האמת אינה מארגנת עצמה לפי חפצם של שכלתנים ורגשנים. היא כמות שהיא. פשוט ביותר, אבל אעפ"כ לכאורה אחרת. - השחרור מן העיוות הקיים והיומיומי אינו קל ואינו מהיר. - רבים אף אינם חפצים בו. גם אינם מתעניינים בו.
- האמת אינה תלויה באידאלים. אלה לעיתים נביעתם ממנה. לא קיים דבר אחר לנבע ממנו, מטבע הדברים. - האידאלים מטעים. מטעים רבים. רבים הרואים עצמם כפאר הבריאה. כנזר הבריאה. - כחכמים ופקחים בהעדר-יכולת להבחין בין שני אלה. - האידאלים חיוביים ביסודם, - כיצד יתכן אחרת? - אבל יום יום מטעים רבים. העניין בגסות הנפש. מטבע הדברים, - השוטה אינו מבחין בחכמה, הגס אינו מבחין בעידון. - לכן לא פעם ידמה עצמו דווקא השוטה חכם, הגס מעודן, - גם שלא במודע. - לכן לא ימצאו בני-אדם מסוג זה ערים למצב שבו אידאלים-מסויימים העומדים לנגד עיניהם אינם כה מעודנים דווקא, - ולעיתים בלשון המעטה מובהקת.
- כך שימצאו אידאלים שאינם במקומם גוררים את הנמשכים אחריהם לכאן ולשם. - רוצה לומר הרחק מן האמת. - ואזניהם ערלות. - ליבם לא לך. - אינך עולה עליהם ולא לך יקשיבו. - יוותרו בשלהם ובעולמם ורבים חבריהם שם.
האמת נרחבת. האמת אינה נרחבת. האמת פשוטה. האמת מורכבת. - האמת היא כמות שהיא. רגע רגע, אם אלה קיימים. - בתנועה, בחפזון, בהיסח הדעת או ההכרה, - בגסות ההכרה והנפש, - מידה של עיוורון. - דברים אינם נראים בעיוורון. - דברים הם האמת. הכל היא. פשוט. אבל לא קל. וקל ביותר, אומרים יודעי-דבר, - בהיותך שם. מטבע הדברים. מכל מקום, - לא קשה. - אבל לראותה, - ניתן, או לדעתה, או - מכל מקום, - לחדל מן הטעות - וניתן שלא. "לא בחיל ולא בכח", - ואין נתיב, - אבל עם הזמן לומדים. - עד כאן, או שלא. אם מניחים לגורמים לעיוות, מתקרבים. - אם מחכימים לרחק מחכמה שאינה חכמה, - הכיוון הוא נכון. הזמן מרפא לכל. גם אם אינו קיים.
- הנשאף, הנחפץ, מושא ההשתוקקות, - ביסודו של דבר נושאים אפשרות לא רצויה לעיוות המציאות לעניין זה. - קיים הבלתי-מפותח, - הפרימיטיבי, אם תרצה, - מטבע הדברים; - שראייתו מוגבלת. - אבל אין הוא כמובן בעל המום היחיד. גם אין הוא בעל מום כלל. בעיתו.
- אבל מבלעדיו, גם מבלעדיו, - מתעוותים הדברים נוכח העדר-כנות.
- הכנות עניינה בהעדרו של עיוות זה. - האמת אינה מארגנת עצמה לפי חפצם של שכלתנים ורגשנים. היא כמות שהיא. פשוט ביותר, אבל אעפ"כ לכאורה אחרת. - השחרור מן העיוות הקיים והיומיומי אינו קל ואינו מהיר. - רבים אף אינם חפצים בו. גם אינם מתעניינים בו.
- האמת אינה תלויה באידאלים. אלה לעיתים נביעתם ממנה. לא קיים דבר אחר לנבע ממנו, מטבע הדברים. - האידאלים מטעים. מטעים רבים. רבים הרואים עצמם כפאר הבריאה. כנזר הבריאה. - כחכמים ופקחים בהעדר-יכולת להבחין בין שני אלה. - האידאלים חיוביים ביסודם, - כיצד יתכן אחרת? - אבל יום יום מטעים רבים. העניין בגסות הנפש. מטבע הדברים, - השוטה אינו מבחין בחכמה, הגס אינו מבחין בעידון. - לכן לא פעם ידמה עצמו דווקא השוטה חכם, הגס מעודן, - גם שלא במודע. - לכן לא ימצאו בני-אדם מסוג זה ערים למצב שבו אידאלים-מסויימים העומדים לנגד עיניהם אינם כה מעודנים דווקא, - ולעיתים בלשון המעטה מובהקת.
- כך שימצאו אידאלים שאינם במקומם גוררים את הנמשכים אחריהם לכאן ולשם. - רוצה לומר הרחק מן האמת. - ואזניהם ערלות. - ליבם לא לך. - אינך עולה עליהם ולא לך יקשיבו. - יוותרו בשלהם ובעולמם ורבים חבריהם שם.
האמת נרחבת. האמת אינה נרחבת. האמת פשוטה. האמת מורכבת. - האמת היא כמות שהיא. רגע רגע, אם אלה קיימים. - בתנועה, בחפזון, בהיסח הדעת או ההכרה, - בגסות ההכרה והנפש, - מידה של עיוורון. - דברים אינם נראים בעיוורון. - דברים הם האמת. הכל היא. פשוט. אבל לא קל. וקל ביותר, אומרים יודעי-דבר, - בהיותך שם. מטבע הדברים. מכל מקום, - לא קשה. - אבל לראותה, - ניתן, או לדעתה, או - מכל מקום, - לחדל מן הטעות - וניתן שלא. "לא בחיל ולא בכח", - ואין נתיב, - אבל עם הזמן לומדים. - עד כאן, או שלא. אם מניחים לגורמים לעיוות, מתקרבים. - אם מחכימים לרחק מחכמה שאינה חכמה, - הכיוון הוא נכון. הזמן מרפא לכל. גם אם אינו קיים.